Svarīga arī reputācija un žurnālists. Kādēļ sabiedrība uzticas sabiedriskajiem medijiem?
Pareiza valodas lietošana, mediju prakse atvainoties un kļūdu skaidrošana, saistošs saturs – tas un vēl citi aspekti sabiedrībai ļauj uzticēties sabiedriskajiem medijiem. Tiesa, iedzīvotāji nereti medijiem uzticas tieši labas reputācijas un žurnālista dēļ, tā noskaidrots sabiedrisko mediju tiesībsarga jeb ombuda veiktajā pētījumā.
Dzīvojot dezinformācijas laikmetā sabiedrības uzticēšanās medijiem ir svarīga. Tāpēc iepriekšējā sabiedrisko mediju ombude Anda Rožkalne šogad pētījusi – cik ļoti iedzīvotāji uzticas sabiedriskajiem medijiem.
Kādi ir secinājumi? Viens no galvenajiem uzticēšanos rosinošajiem faktoriem ir mediju profesionalitāte dažādos aspektos. Svarīga ir arī medija reputācija un žurnālists.
«Vairākkārt respondentu atbildēs parādās vārds – fakti. Sabiedrība vēlas faktus, uzskata, ka dažkārt mediji nepiedāvā pietiekamu viedokļu daudzveidību un īpaši tas ir attiecināms, runājot par krīzēm,» stāsta Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (SEPLP) vecākā eksperte Sandra Sprudzāne.
Pētījumā respondentiem bija arī iespēja komentēt pretrunīgi vērtētos satura paraugus, kā, piemēram, "Cūku komiksu".
«Kā rāda piemēri – redakcionālo lēmumu skaidrojums un izpratnes veidošana sabiedrībā par to, kā medijos ir pieņemti lēmumi, ja arī tas nav bijis adekvāts lēmums un konkrētajai situācijai piemērots. Sabiedrības uzticēšanos veicināja situācijas skaidrojums un arī atvainošanās,» atzīst Sprudzāne.
Kā liecina Eiropas Raidorganizāciju apvienības dati, Latvijas sabiedriskajiem medijiem uzticēšanās līmenis ir augstāks nekā vidēji Eiropā. Taču pie tā ir jāstrādā pastāvīgi.
«Vispārējā medijpratība sabiedrībā, lai sabiedrība saprot, kāpēc mediji strādā, kāpēc mums medijus vajag. Ko dara žurnālisti, kāpēc viņi to dara... Šeit daudz darba būtu, sākot jau no skolām vai bērnudārziem un beidzot ar mums pašiem,» teic Latvijas Televīzijas galvenā redaktore Sigita Roķe.
«Mēs šobrīd neglābjami saskaramies ar to, ka uzticēšanās mums nav atkarīga tikai no tā, ko mēs darām, bet arī no... dažkārt dezinformācijas, dažkārt agresīviem uzbrukumiem, kas notiek sociālajos medijos, tas arī ietekmē uzticēšanos mums. Īsti nav tādu labu ieroču, kā tam stāties pretī,» norāda Latvijas Radio galvenā redaktore Anita Brauna.
Taču, kā redzams sabiedriskā labuma pētījumā, gada laikā iedzīvotāju uzticēšanās sabiedriskajiem medijiem ir pieaugusi – šogad gandrīz puse aptaujāto drīzāk vai pilnībā uzticas tiem.