Sadārdzinās telekomunikāciju pakalpojumi. Uzņēmumi skaidro, ka ir nodrošinājuši labāku internetu un citus uzlabojumus, tāpēc arī klientu rēķini pieaug. Patērētāju tiesību un aizsardzības centrā norāda – pakalpojumu sniedzēji vienpersoniski var mainīt cenas, iepriekš brīdinot klientus. Savukārt klientiem ir iespējas atteikties no līguma bez papildu maksām.
Cenu kāpumu skaidro ar uzlabojumiem un investīcijām
Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pakalpojumu sniedzējs "Bite" jau no 1. marta mainījis tarifus, un klientiem katru mēnesi rēķini ir par nepilniem 2 eiro lielāki. Cenu un pakalpojumu izmaiņas uzņēmums skaidro ar 5G interneta uzlabojumiem. Tiesa, ne visi tarifu plāni ir mainīti.
«Mēs esam veikuši ieguldījumus. Šī ir pilnīgi, absolūti jauna tehnoloģija, kurā mēs aprīkojam gan šīs bāzes stacijas, gan arī 5G patērē daudz vairāk elektroenerģijas, līdz ar to šis ir tāds kopums, kas veido cenu izmaiņas, bet 1,85 eiro, ieskaitot PVN, nav tik lielas un būtiskas izmaņas attiecībā pret to kvalitāti, ko klienti saņem,» skaidroja "Bites" korporatīvo un sabiedrisko attiecību vadītāja Una Ahuna-Ozola.
Līdzīgi rīkojies arī "Latvijas Mobilais telefons" (LMT). Nākammēnes apmēram 10% lietotāju saskarsies ar cenu un piedāvājuma izmaiņām. Bez ātrāka interneta LMT sola nodrošināt arī kiberdrošības risinājumu, kas brīdina par aizdomīgām mājaslapām, – tas viss cenu paaugstinās par nepilniem 2 eiro.
LMT Privātpersonu apkalpošanas dienesta direktore Ilze Saulīte norādīja, ka ir daudz vēsturisko pieslēgumu, kuriem izmaiņas nav bijušas no 2017. gada. «Šobrīd viens no uzdevumiem ir pakalpojumus padarīt atbilstošus mūsdienu lietojumam un mūsdienu apjomiem un situācijām,» norādīja Saulīte.
Tikmēr uzņēmums TET sadārdzinājumu saista ar iedzīvotāju paradumu izmaiņām. Tiesa, izvēlēties līdzšinējos pakalpojumus par līdzšinējo cenu nevarēs un pāris simti cilvēku līgumus jau ir lauzuši.
«Ir mainījies veids, kā cilvēki lieto pakalpojumus. Mēs redzam, ka interneta patēriņš pieaug. Pagājušajā gadā tie bija gandrīz 8%. Tas saistīts ir ar globālām izmaiņām. Cilvēki vairāk lieto video saturu. Vairāk skatās video gan lielos ekrānos, gan mazos ekrānos, līdz ar to, loģiski, mums bija vēlēšanās panākt klientiem pretī,» izmaiņas skaidroja TET komercdirektors Edgars Grandāns.
PTAC sola pārbaudi un aicina ziņot par aizdomīgiem gadījumiem
Līdzīgi jau pirms nepilniem diviem gadiem mobilo sakaru operatori gandrīz vienlaikus palielināja cenas.
Konkurences padomes Komunikācijas nodaļas vadītāja Zane Gorškova skaidroja – «ja tirgus dalībnieks pieņem lēmumu palielināt preces vai pakalpojuma cenu, tad šim lēmumam ir jābūt ekonomiski pamatotam un tam jābalstās katra uzņēmuma individuālajā stratēģijā, nesaskaņojot plānotās darbības ar citiem tirgus dalībniekiem».
Savukārt Patērētāju tiesību un aizsardzības centrā (PTAC) stāstīja, ka ir saņēmuši aptuveni 10 cilvēku lūgumus pēc konsultācijām.
«Faktiski elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējiem ir savā ziņā tiesības vienpusēji kaut ko mainīt esošā līguma un esošā pakalpojuma ietvaros. Arī cenu. Bet – pirms tam informējot patērētāju. Patērētājs tad var vai nu atkāpties bez līgumsoda, piemēram, ja ir kādi nosacījumi līgumā,» norādīja PTAC pārstāve Sanita Gertmane.
PTAC sola padziļināti pārbaudīt gadījumus un aicina iedzīvotājus arī ziņot par, viņuprāt, aizdomīgiem gadījumiem.